Wednesday, January 7, 2009

Alam Persekolahan 2009 Bermula


Gambar hiasan Aje - Anak Sapalah ni.....

Salam...

Tarikh 5 hb Jan 2009

Rasanya ada diantara kita yang sibuk beberapa hari yang lalu hantar anak masuk sekolah.. Ada yang masuk tadika, darjah satu , tingkatan satu dan seterusnya ( U belum lagilah kot rasanya...sebab emak bapa nya baru masuk 40).. Tapi apa pun ia adalah satu pengalaman yang tidak dapat kita beli di mana-mana.. Kita yang tempuhi dan alaminya.. sungguh menakjubkan..SYABAS!! moga tuhan akan membalas diatas tanggungjawab yang anda pikul..

Korang ingat lagi tak masa korang masuk sekolah dulu.. menangis, lari balik rumah(nasib baik duduk dalam kem ..so tak payahlah naik bas) tapi memang kelakar betui... Ada satu case tu masa dekat tadika, bantainya berak dalam seluar ... tah sapa tah...tak ingat aku budak tu...memang kelakar...main buaian sampai benjoi & bengkak kepala , kena dengan besi buaian kat sekolah tadika ... kah kah kah... anak komando memanglah gila...

Berbalik kepada hantar anak sekolah.. Aku percaya kalau kau ambil cuti atau emaknya yang ambil cuti.. nak settlekan sekolah dia orang.. macam2lah.. nak pergi bayar yuran, nak beli buku aktiviti, nak cari bas sekolah dan macam macam cerita lagi yang bermain dalam kepal hotak korang.. semua ni kita korbankan sebab "nak bagi anak jadi orang (insan yang berguna".. betui tak... tapi memang ketentuan nya .. "setiap anak tu ada rezekinya".. walaupun kita sengket bulan ini tapi insyallah ada je duit untuk persiapan untuk masuk sekolah... korang semua tahulah sekarang masuk sekolah bukan macam dulu .. main ratus-ratus... sekarang ni masuk tadika pun sampai seribu... lebih - lebih lagi kawan - kawan kita kat KL tu.. betuikan... Itu belum campur Kelas tambahan, buku rujukan tambahan, kelas Tek Kwan Do, Kelas Piano, Kelas Mengaji dan macam macam kelas lagilah.... aku yang duduk kat kampung in pun 3 orang dah dekat dengan 2 ribu complete semuanya.... macam masuk universiti pulak... tapi tak palah... kita cari duit pun untuk masa depan anak-anak... Kita doakan semoga menjadi insan yang Soleh dan Solehah.. Amin

Akhirkata Selamat Berpuasa 10 Muharam 1430H ( Asyura ) - 7hb Jan 2009

Wassalam - Boy

4 comments:

Budak Kem said...

Salam semua,
Byk belanja bang. Tambang bas sekolah lagi. Belanja anak sekolah tinggi. Zaman kita dulu buat tabung dengan cikgu Mokhtar. Paling banyak simpan si Zam...Tak lupa nasi lemak bila waktu rehat sanggup lari gi kedai si Zam...peh leleh

fbi

Anonymous said...

Salam,

Anak aku yang kecik baru 6 tahun. Duit yuran dia 301 ringgit complete dengan van. Yang sulung nak masuk sekolah 12 hb ni tak taulagi berapa habis.. tapi bak kata boy, kita ni korbankan semuanya untuk anak-anak tersayang dan semoga mereka menjadi anak yang beringat dan berakhlak. Lagi 10 tahun, kita pun sibuk nak masuk 50 an, tak taulah macamana gayanya.. Tah sampai tah tidak. Sekarang ni pun dah macam-macam sakit.
Bila sebut nasi lemak tu, teringatlah aku kat arwah mak aku. Maklumlah dari kecik dibuai ibu dah besar penuh berdebu,,...
Last sekali siapa ada ibu lagi, sayangilah ibu anda dan jangan lupa telefon, jumpa dan kalau jumpa jangan lupa cium diorang tu.. Kalau tak jadi macam aku jumpa dalam mimpi aje..

Boy, thanks for the update and write up.

Sesiapa ada idea , tulis ajelah apa-apa agar blog kita ni tak mati dan menjadi wadah silaturahim antara kita dan mungkin juga anak-anak...

Zam

Anonymous said...

Wahai kenkawanku...aku bagi salam ni..jawablerrr..

Emmmhhh..sebut pasal menyekolahkan anak2nih, memang betul apa yg korang cakap tuhhh...demi nak jdkan anak2 kita manusia yg berjaya suatu hari kelak, kita sanggup perabih berapa yg ada utk mereka selesa kat sekolah..kan..kan...kan...

Aku teringat hari Isnin tuhari masa aku beratur panjang nak bayar yuran sekolah anak aku bahawa mereka punya nasib jauh lebih baik dpd kita dulu..salah satunya ialah sekolah mereka tidak diganggu oleh bunyi helikopter NURI tu kann...ni yg buat aku confident yg anak aku nanti akan berjaya tak mcm ayahnyerrr..at least cikgu diaorg tak suruh keluar tengok helikopter..ye takk.. anyway, aku harap anak2 kita at least move 1 step ahead dpd nasib kita dan menjadi anak yg hormatkan org tua nyer...

Bagi aku, aku tak espect sangat anak aku ni dpt markah 100% atau always dpt no 1...sbb x de gunanyer kalau otak pandai tp kurang ajar terhadap org tua tua...aku slalu pesan kat anak2 aku klu periksa x dpt no 1 mcm Zam & Lan dolah tu takpe, yg penting hidup mesti berusaha,gembira, hormat org tua disamping kenal diri & kenal tuhan..tp kalau ditakdirkan selepas buat apa yg ayahandabonda mintak maka dpt no 1 maka itulah bonus nya....HAKIKAT berjaya pada mata aku bukan letak dkt berapa pandai, atau berapa byk harta atau berapa tinggi pangkat..tapi terletak dekat berapa kuat si anak itu mengembirakan mak ayahnye dan tuhannyerr....kerana selalunya sianak yg begini pasti berjaya dunia & akhirat..inilah tips yg aku dpt dpd seseorg yg hebat semasa hidupnya utk dikongsi dgn korang semua....

..dulu arwah ustaz razak selalu panggil aku sewel...sampai skrg aku dok pikir apasal takde nama lain dia nak panggil aku..??? tp selonok masa tu...

chow bro..
FENDI

Anonymous said...

Waalaikum salam,

Fendi.. kau ni sekali masuk blog je memang berisilah.. Kata-kata hikmat kau tu memang tepat sekali..
Tapi ulasan kau mengenai zaman silam dulu buat aku tersengih dan fikiran pun melayang ke zaman dulu. Yalah sedar tak sedar ... dah tua dah kita nie.. tapi camno pun... teruskanlah untuk menulis di blog ni.... sememangnya blog ini diujudkan untuk kita luahkan dan share apa saje dari dulu .. hinggalah kini.

ps: Arwah Ustaz Razak bagi kita doa untuk diamalkan " Bismillah hillazi la yadhurru ma'as mihi shai un fil ar diwala fissamai wahua sami ul alim " .Sepotong doa ni amat bermakna.. ia boleh juga dijadikan zikir seharian.. Mungkin juga jika kita baca dapatlah ia pahala di alam barzah tu.


Zam