Saturday, June 26, 2010

Bila Fendi Menulis.....

Fendi said...

Salammm..

...huhh..baru abiss jogging kat tepi tasik shah alam dgn bini.. tapi arini isteri aku lari laju drp biasa sbb dia brsemangatt sbb semalam aku gaji..so janji dgn dia nak belanja dia mkn mee bandung..tu yg dia brsemangat sakan tu sampai x buleh tidor mlm menanti pagii..anyway, tu salah satu perangai isteriku yg aku suka..

..tapii kekadang aku risau gakk dgn bini aku nihh, mcm mlm tadi..kami sama2 tengok bola Brazil lwn Portugal..bola belom masuk goll lg dia dah lompat2..aku ckp dgn dia tunggulah bola masuk gol baru kita sama2 lompatt..tp tidakk..sampai skrg aku tengah dok analisis apa puncanyerr..nnti aku dpt jwpn aku bg tau korang ye..

Watii..dulu, masa kat sek kem, kita mula start darjah 4 hingga drjh 6..so, x puas nak gurau senda..tu psl bila kita dh dpt contact each other balik maka aku amik kesempatan tu utk gurau senda sesama kita dgn hanya satu impian iaitu bak kata Tina, utk mengkonkritkan silturrahim antara kita...dgn mempunyai hubungan silaturrahim yg kuat maka insyaallah hidup kita semua lebih brmakna & byk masalah dlm dunia ini dpt diselesaikan kerna mempunyai hubungan Silaturrahim yg kuat..Itu bkn saya kata tp Janji Tuhan & Nabi kita..katanya peliharalah kamu 2 prkara..habluminallah dan habluminannass iaitu hubungan kamu dgn tuhan dan hubungan kamu dgn manusia...so, oleh itu skrg kita cuba peilhara hubungan antara kita didlm blog ini..blog inilah sebagai platform utk kita bertukar fikiran, walaupun aku tau yg kita semua brjauhan tp itu tidak brmakna `Fikiran kita turut brjauhan'..seorang cendikiawan prnah brkata kpd seorang raja yg zalim yg mengurung cendikiawan tu ddlm penjara lalu cendikiawan itu brkata..Kamu buleh mengurung & mengasingkan aku didlm penjara ini tetapi kamu tidak buleh memenjarakan & mengurung `Pemikiran Aku'..tu psl, x de saper buleh mengatakan TIDAK Boleh kpd ape yg kita sendiri nak Pikirkan..You have the right to think whatever you want to think kata Atok aku..

..so as a conclusion, saya hrp jgn ada kecil hati trhadap ape yg saya tulis sebab lihatlah ape yg ditulis bukan siapa yg menulis..kekadang saya amat risau trhadap prkataan yg ditulis berbunyi Ko,Engkau,Ekau,Hangpa,Bini,Aku..bunyi nmpak kasar tp hakikatnya tidakk..kalo dtulis ikut formaliti buku teks iaitu saya,anda,tuan bkn x buleh tp suasana jdi Krem sikit & trlalu protokol..bila trlalu protokal, transaksi ilmu & message itu tidak sampai..so saya hrp anda semua faham..So kwn2..sekali lg saya mtk maaf kalo ada sekiranya yg rasa x seronok kat blog ni kalo bahasa sedemikian rupa brlaku..

..tujuan penulisan agak pnjang jugak bkn nk kata saya tunjuk pandai ttp saya hanya tulis ape yg buku tulis..saya cuma salin & tulis jer balikk utk kegunaan kenkawan semua..saya kerisauan yg amat sgt apabila brlaku sesuatu kematian maka khatib diatas khubur akn mula baca talkin..slh satu prkataannya, apabila anak Adam itu mati akan trlucutlah semua prkara kecuali 3 prkara..slh 1 nya ialah Ilmu yg dmenafaatkan oleh org lain..so brdasarkan principle tu la saya trpksa brjanji dgn diri saya agar menyampaikan ape saja yg saya tau kpd org lainn..tu jerr...dulu masa kat sek kem x smpat nk sampaikan sbb ust razak srh p main bola kat padang bwh tuu..so skrg ade masa skt bulehla citer sikit..ye dakk..so sya hrp yg lain pun camtu gakk..jgnla biarkan saya sorang menghabiskan dakwat komputer nihh..

Oh ya, Watie..timakasih la sbb ko masih ingat kat aku..sejukk hati dbuatnyerr bila org ingat kat kiter lagii...

..Anyway, timaksih byk2 kat si Zam & Boy ni sbnrnyeer..bkn senang nak jd moderator nihh..tapi bro, jgn risau..setiap usaha 1 usaha kebaikan yg ko buat ko akan dpt 10 kebaikan..itu jgk jnji Tuhan bkn aku yg ckp...insyaalah, kalo ade masa nnti aku buleh share the True story yg brlaku kat aku bila gaji 1000 ko rasa mcm 5000 ribu..kalo base on logik akal, ia tak buleh nak d explain kan sbb logik akal kata 2 + 2 = 4, tapi ia jadi 2 + 2 = 5...camne nak jwb tuhh..??? nnti citerr..

OK lahh, bini aku dh ajak jemor kain kat luar tuhh...

jazakallah..

June 26, 2010 10:19 AM

18 comments:

Budak Kem said...

Inilah yang dikatakan penulis... maka kengkawan bersoal jawablah anda dalam tajuk baru ni....

Moderator

P/S It is good to see some noble intent behind the words

Moderator

zam said...

Assalamualaikum...

Terimakasih atas respons awak En Fendi. Memang bernas sekali idea awak tu...

Sesekali kita semua kenalah menghayati akan tulisan awak ni Fendi...

Terima kasih

Zam

Zam said...

Salam,

Otak ko ni memang geliga lah Fendi, tu sebablah kau kena baca doa dulu walaupun seluar pendek... he he sorry aku sorang aje seluar panjang..

Aku raselah tulisan ko ni memang ada terselit unsur dakwah... walaupun dalam ketawa...

TQ bro..

Chow


PS.... mmmmm sebenaunya komen yang pertama aku bagi tu aku tulis dalam bentuk formal..pas tu rasa tak kenalah.. sebab kalau berprotokol sangat macam ..mmm macam kat kilang aku aje... jadi aku tulislah komen kedua ...isinya lebih kurang sama tapi dalam bahasa kita yang mudah kita paham.. jadi mana satu pilihan anda...
pada pendapatan aku yang tak seberapa ni...elok benaulah kita tulis macam kita tengah bersembang jadi barulah terasa mesej tu dekat aje,,... camno pun terpulanglah kat kengkawan semua... aku ok aje..

Ija said...

A'kom,dasyatlah kau pendi lama kau menghilang sekali muncul cakap mcm Imam no 3 tuu,ija ok je apa2 nasihat atau komen yg baik dr kwn2
no problem bole trima,meriah blog ni cuma lmbt/cepat je ija reply .Ni haa pasal isteri kau tu lompat2 ok ke...jgn2 jampi serapah yg kau nak kena kan ija tak mnjadi dulu tu terkena kat dia takkkk... he he he alaaa..ija gurau senda je
...senyum itu sedekah.

zam said...

Ija... joke of the year kah kah kah

Tina Kassim said...

Salam Zam,

Terima kasih beri penghargaan dengan melantik Tina jadi comittee 3rd reunion disebabkan teka dapat teka perempuan yang baju hijau tu Rose...

Jadi kita jumpa di Sungai Besar ya!...Fendi mesti boleh datang sebab dah dekat dengan Kuala Selangor.. rumah isteri dia!

Wassalam

Fendi said...

Salam..

Tina, yelahh..nnti aku cuba dtg kat kat Sg Besar tuhh..ko jgn lupa masak sodap2..

Ija, betol ckp ko..baru aku teringat, aku dh jampi bini aku tu psl dia lompat2..ha ha ha..ko masih x buleh lupakan peristiwa tu ye nmpaknyerrr...

zam said...

Apa ada kat Sg Besar... kolam mandi ada tak? he he

Tina Kassim said...

Zam

Di Sungai Besar tak ada kolam renang tapi parit berkubang ada!

Di sini juga tak ada hotel, resort tapi homestay banyak ada!

Ramai Jawa & banjar.... ikan keli, ikan haruan, ikan puyu...

Pemandangannya laut, bendang pun ada!

Fendi said...

Salam..

pehhh..bestnyer Tinaa..aku trsangatlah suka mkn ikan puyu masak lomak cili apii..nnti sebelom aku dtg ko p la dgn laki ko tangkap ikan puyu tu yerr..masa tangkap dlm sawah bendang tu jgn pakai kain batik mcm org kamponggg..kang ikan puyu lompat masok dlm kain ko..naya ko...kah kah kah

Tina Kassim said...

Fendi biasanya di sini tangkap puyu tak masuk dalam bendang..... biasanya mancing atau tahan dengan jaring bila air dalam bendang dilepaskan dlm parit .....biasanya bila padi nak masak jadi masa ni banyaklah ikan puyu.

Cuma ikan puyu sekarang saiznya kecik-kecik aje depa tak sempat nak besar sebab satu musim padi dah singkat..... Di sini dalam 2 tahun dapat 5 musim padi... orang kerja bendang pun kaya kat sini...

zam said...

Tina,

wah cerita macam dah biasa gi bendang aje hebat jugak.. tapi sorrylah zam tak makan ikan daratlah... tapi kalau ikan kering sepat tu boleh lak makan..

nampaknya sampai kucing bertanduklah nak tunggu gambau sifendi ni...

kalau macam tu apakata kita panggil ros hantar gambarnya dulu.. ros apalagi..kata nak send tak send send pun...

adios

Fendi said...

Salamm..

Roseee...mana gambao ko nihhh..brp lama ko nak amik masa nihhh..album tu kat bwh almari dapor tu jerrr...

Zamm..ikan darat ni sodap betol kalo kene masakannyerr..ye takk Tina..aku tau psl ikan darat ni sbb aku dulu masa kecik bila time cuti sekolah jerr aku akan p mancing kat bendang..ikan puyu, sepat, keli ni memamng pujaan hatiku...

Oh ya, sebot psl ikan keli ni aku ada cerita kisah benar yg berlaku kat keluarga aku pd tahun 1986..masa tu aku form 4 kalo x silap aku..ade mak sedare aku kat singapore tu nak buat kenduri...so dia nak buat lain sikit drp lain so dia nak jamu ikan keli..so dia pesan kat bapak aku srh bwk ikan keli..so bapak aku ape lg p cari ikan keli..dbelinya ikan keli hampir 100 ekor lalu dletakkan dlm 2 cerek besar sbb nak biar keli tu hidup..so kita org p spore naik keretapi malam..arwah nenek aku pon ikut sama..nenek aku ni kuat melatah org nyer..kita org brtolak pkl 9 mlm sampai kat Tanjong Pagar pkl 9 pagi dan masa tu kene declare passsport..aku pon tolong bapak aku bwk Cerek besar yg berisi keli tu..

Tiba2 tah mcmana Cerek tu trbalik sbb keretapi kan bergoncang2..ape lagi..brtaburlah ikan keli tu dlm keretapi penumpang tuhh...Pehhhh, aku lihat satu gerabak penuh atas lantai dipenuhi ikan keli yg mengedik ngedik..apelagi, arwah nenek aku lak tak reti control macho, dia p melatah..udah satu keretapi kecohh dbuatnye..dah bunyi suara pontianak mengilaiii atas keretapi tuhh..aku dah mcm Stunt man menunjukkan sskill tangkap keli akuu..yg paling kelakar ada mat saleh tu dia geli tengok ikan tu terus melompat keluar dr tingkap keretapii sambil jerit `Help Help, Cat Fish attack us..' Hampir Setengah jam jugak nak mengesan jejak ikan keli nihh..huhh..itulah nostalgia ikan keli yg x akan aku lupakann sampai arini...kelakar betoll..aku rasa ikan keli tu mesti menangkop nangkop ketawa tengok perangai manusia masa tuhh..tapii, ikan keli ni Goreng Pun Sodappp..ye tak Tinaa

zam said...

Fendi,

Wah sampai singapore ye ikan keli tu... dulu kalau ada fb mesti dah masuk punye.. anyway ikan keli tu lah yang aku paling geli... tapi ramai orang kata sedap.. anyway Tina pandai ke masak ikan keli... bukan senang tau...

Tina Kassim said...

Salam semua,

Fendi.... ikan keli gi Singapore memang story of the year!

Tak boleh saya bayangkan ...... dalam keretapi tu!

Fendi, kita form 4 tahun 1985 jadi 1986 masa tu kau form 5! Hebat ya!

Ikan keli ikan keli juaga... giliran kau hantar gambar kahwin!

Zam,

Di Sg Besar ni, ikan darat terutamanya ikan keli memang special dish. Kadang-kadang kenduri kahwin pun ada ikan keli...

Samalah Zam, kami sekeluarga memang tak makan ikan darat ni... cuma Aisyah dia makan ikan keli masak sambal kat rumah pengasuh dia!

Betul macam Zam dengar, jawapan Aisyah masa Tina tanya dia "Umi ikan keli sedap. Kenapa Umi tak masak ikan keli kat rumah?"

Bila dah berkawan di sini... bolehlah kalau nak masak tapi....

Boy,

Rasanya kena tolong Zam kumpulkan data tarikh perkahwinan kengkawan jadi boleh ikut giliran untuk share gambar kahwin!

Wassalam

mozart said...

teruja baca penulisan fendi.....xtau nak kata pe...

Ija said...

A,kom,Zam d Sg.Besar tak ada kolam mandi,dah namanya sg.tentulah ada sg tpi sg pun dah kecik jadi parit,tentu best kat Sg.Besar ni sebab tina kata bnyak homestay.Org Jawa ramai apakata masak tempe goreng utk Zam..tina kata ikan puyu ada tpi bnyak yg kecik2tangkap bnyak2 suruh Pendi siang pasal ikan2 darat ni pujaan hati dia,suka mkn ikan darat tak apo jgn jadik buayo darat yo kwn2!Pontianak skrg tak naik keretapi dah..he he he..Pendi!Mat Saleh yg melompat kluar tingkap tuu ada lgi tak sekarang ni..gelihati baca tulisan dak Pendi.bye 4 now.

Fendi said...

Salam...

Wahai temanku Ija, x sudah2 ko mengena kan aku..rupe2 nyer sampai ke tua ko ingat gigi Limah Jongang aku nihh...aku ingat minggu depan nk contact Yusof Haslam lah sbb nk srh dia amik aku brlakon jd Limah Jongang punyer partner..ha ha ha..

..Oh ya, ko tanye psl Mat Salleh yg lompat keluar dr tingkap keretapi tu ape jadi la nih ye..?? Dengar citer dia dh Insaf skrg nihh sbb tak menghormati perasaan seekor ikan keli..kah kah kah

..Ija, ko kalo p Biz Trip kat oversea tu, belilah buah tangan sikit utk kenkawan nii..key chain ker, pen ker, post card yg cantik2 kerr..ni takk..ko ni kedekut sampai tua lahh nmpaknyerr..bilalah ko nak berubah niiiii...ni takkk..p rmh orang, semedang bwk buah pisanggg..sedekah kat masjid pun pisangg..semedang pisangg...cuba ko ubah sikit pisang tu tukar jd sedekah Pen kerr, key chain kerr..baru orang akan suka ko dtg rmh diaorg sbb nak dpt buah tgn yg lain dr yg lain..betol takk...

..mulai skrg aku nak ko berubah sikitt...p amik air smbhyg buat smbhyg tobat cepattt...

...pasni rumah aku mesti bergantungan key chain kat dinding sbb dpt hadiah dr Ija nihh...aminn